Dnes je tomu 80 let od posledního náletu na Plzeň během druhé světové války. Došlo k němu 25. dubna 1945 dopoledne a cílil opět především na plzeňské Škodovy závody, v té době největší fungující zbrojovku nacistického Německa, a vojenské letiště na Borech. Útok si vyžádalo velení americké První armády, neboť se její jednotky dostaly již …
Dnes je tomu 80 let od posledního náletu na Plzeň během druhé světové války. Došlo k němu 25. dubna 1945 dopoledne a cílil opět především na plzeňské Škodovy závody, v té době největší fungující zbrojovku nacistického Německa, a vojenské letiště na Borech. Útok si vyžádalo velení americké První armády, neboť se její jednotky dostaly již na československé hranice.
Nálet se stal poslední bojovou misí 8. letecké armády Spojených států amerických. Spojencům se před blížícím se koncem války nechtělo riskovat životy svých vojáků, stejně jako životy civilních obyvatel. Z toho důvodu měli američtí letci za úkol vypouštět pumy pouze v případě přímé viditelnosti cíle a nálet byl dvě hodiny dopředu oznámen ve vysílání rozhlasové stanice BBC určeném pro Čechy. To upozornilo nejen škodovácké dělníky, ale také německou protileteckou obranu Plzně. Němci tedy bylo 207 amerických bombardérů B-17 Flying Fortress, které doprovázelo 206 stíhaček P-51 Mustang, očekáváno. Během příletu amerických letounů se viditelnost značně snížila a některé posádky tak musely na cíle nalétat opakovaně, což ve spojitosti s hustou protileteckou palbou vedlo k vůbec největším americkým ztrátám nad Plzní. Celkově bylo zcela ztraceno jedenáct letadel, z toho bylo šest bombardérů sestřeleno, další téměř dvě stovky byly poškozeny. Zahynulo 21 amerických letců, další byli Němci zajati, několika se podařilo uprchnout a s pomocí Čechů se dočkat osvobození. O posádce poručíka Allana H. Fergusona se po válce rozšířil mýtus, podle kterého měli být američtí letci ubiti německým obyvatelstvem.
Bomby dopadaly mezi 10:26 a 11:39. Bylo zničeno 335 domů, 229 těžce a 2 496 lehce poškozeno. Zabito bylo 67 osob. Zasaženy byly městské části Lochotín, Skvrňany, Roudná a silně zničena byla dělnická kolonie Karlov, která sousedila se Škodovými závody. V samotné Škodovce byla zničena budova ředitelství, elektrárna, plynárna, ocelárna, lokomotivka, dělovka a další provozy. Celkově byla továrna zničena ze 70 % a pro úplný výpadek elektřiny byla nucena zastavit výrobu. Ještě deset dní po náletu se objevovaly jednotlivé požáry, které bylo nutno hasit. Němcům se již výboru obnovit nepodařilo. Také letiště na Borech bylo vyřazeno z provozu.
Oběti tohoto v minulosti připomínaly již zaniklé pamětní desky na Karlově a ve Škodovce. Dnes jsou jména některých škodováků připomenuta na pylonu před V. bránou v ulici Emila Škody, u kterého si jejich památku připomeneme. Nikdo nebude zapomenut.